Köpvillkor

Köpvillkoren är till för att underlätta relationen mellan dig som kund och oss som leverantör av produkter som förhoppningsvis hjälper till att optimera din verksamhet. Läs om bland annat leverans, när du får fri frakt, betalning och returer. Om du har frågetecken så är du välkommen att att kontakta oss.

Handla på Cowab

Postadress: Box 7300, 187 14 Täby 
Besöksadress: Tumstocksvägen 13 B (ej lager), 187 66 Täby 
Organisationsnummer: 556425-3119 

När du beställer från Cowab AB träffas avtalet när du får en orderbekräftelse ifrån oss. Orderbekräftelsen skickas till den registrerade mailadress omgående. Om beställningen behöver kompletterande information eller dylikt så tar ordern längre tid att behandla. Vårt mål är att behandla alla ordrar inom 4 timmar efter lagd beställning. Observera att detta endast gäller vardagar mellan 08.00 och 16.00. Läggs ordrar utanför denna tid så kommer de att behandlas nästkommande arbetsdag. Beställda produkter är Cowabs egendom till dess de är fullt betalda.  

Cowab AB reserverar sig mot slutförsäljning och vi förbehåller oss rätten att rest notera eller annullera beställningar på varor som är slut i lager. Vi reserverar oss för eventuella fel i bilder, pris- och konstruktionsändringar.

Priser & Betalsätt

Priser 

Våra priser anges alltid i svenska kronor (SEK) samt exklusive moms. Om du handlar som privatperson kan du enkelt ändra till inklusive moms på vår hemsida. Priserna är alltid tills vidare. För produkter som ingår i en kampanj gäller alltid priset under kampanjperioden. Om kampanjperioden inte framgår så är det kundens ansvar att ta reda på kampanjperioden. Efter att ordern är behandlad kan priset endast ändras om något oförutsett har skett, tex. höjda skatter, valutaförändringar etc., om det skulle vara uppenbara felaktigheter i originalpriset kan även detta justeras.  


Faktura

Via alla våra försäljningskanaler kan juridisk person (företag, myndighet etc.) välja att betala via faktura. Vid ansökan om att betala med faktura genomför vi en sedvanlig kreditupplysning. Vi förbehåller oss rätten att kräva förskottsbetalning. Fakturan skickas separat från försändelsen till registrerad fakturaadress och ska vara betald inom 20 dagar. Vid sen betalning (efter förfallodagen) debiteras dröjsmålsränta som motsvarar den vid varje tid gällande referensränta med tillägg av 8,00 % -enheter. Påminnelseavgift utgår också på 60kr. Vi värnar om miljön men samtidigt för att underlätta för dig som kund och föredrar att skicka fakturan som pdf till din mailadress. Du väljer dock själv hur du vill få din faktura i slutsteget av din betalning på hemsidan.  


Kortbetalning 

Om du handlar via cowab.se har du möjlighet att betala med kort. Just nu kan du betala med VISA och Mastercard. Vi lägger dock till fler betalsätt hela tiden. När du har bekräftat ditt köp kommer du att bli ombedd att skriva in ditt kortnummer och CVC-kod. Transaktionen sker via SLL-kryptering vilket innebär att ingen obehörig kan se dina uppgifter. Transaktionen hanteras av DIBS by Nets. Vår hemsida uppfyller kraven PCI DSS samt 3D Secure. Dessa regler innebär att vi på Cowab inte får tillgång till dina kortuppgifter och kan således inte lagra, eller ändra dessa. Vi accepterar endast svenska kort (registrerade i Sverige). 


Förskottsbetalning/förskottsfaktura 

I de fall kund önskar förskottsbetala sin order hanteras detta via vår Kundservice. Ring  010-69 00 100 så hjälper de dig.

Leveransinformation & Fraktkostnad

Leveranstid & fraktkostnad 

För varor som vi har i lager så är vår leveranstid oftast mellan 3-5 arbetsdagar efter mottagen och bekräftad beställning. Leveransen sker vardagar kl. 07.00-17.00 och måste vara till en fysisk adress och inte en postadress. På din mailade orderbekräftelse så står det ett datum för din transport.  

Manualer och instruktionsböcker är bifogade till leveransen men går också att hitta på vår hemsida för respektive produkt.  

Alla leveranser sker med DB Schenker och alla transporter sker enligt Incoterms 2020 och vårt fraktvillkor mot vårt transportbolag är DAP (Delivered At Place/levererat angiven plats). Vid avhämtningsköp eller när köparen har eget fraktavtal är leveransvillkoren FCA (Free Carrier/fritt avlämnat till köparens transportör vid vårt lager). Vi bokar då transporten med önskat transportbolag på köparens kundnummer och kunden ansvarar själv för transportförsäkring och eventuell transportskadereglering. I övrigt gäller allmänna leveransbestämmelser enligt NL 17. Pallkostnad, pallkragar och specialemballage tillkommer när godset kräver extra skyddande emballering, eller när kunder så begär. Telefonaviseringskostnad tillkommer. Är leveransadressen obemannad under normal arbetstid (07.00-17.00) vid leveransförsöket tillkommer en återtag- och ny utkörningsavgift. Begär avisering vid osäker bemanning. 

Tänk på: 


  • Säkerställ att någon är närvarande och kan ta emot godset.
  • Meddela oss om det finns restriktioner alternativt hinder för framkomlighet vid leveransadressen.
  • Om det rör sig om en stor beställning kan det behövas tillgång till truck alt. lastbrygga vid lossning om detta saknas meddela oss så att vi kan säkerställa att godset går med bil som har baklift.
  • Gods med längd över 2,4m kan kräva lyftanordning för lossning och kostnad för detta tillkommer.

Leverans 

I samband med att Er leverans lämnar vårt lager skickar vi ett leveransbesked till Er mailadress. I leveransbeskedet finner Ni ett sändningsnummer och en länk till vår transportörs webbplats där Ni enkelt kan följa Er försändelse. 

Vårt leveranssätt varierar beroende på storleken på godset (volym och vikt). Vi förbehåller oss rätten att välja det som passar din beställning bäst: 

Paket/mindre försändelser
Paketet levereras med Parcel avtal och leverans sker till angiven leveransadress innanför företagets dörr/port/till angiven våning, till reception alternativt fungerande varumottagning. 

Pall/Tyngre och större gods 
Leverans sker till registrerad adress, gatuplan, vardagar mellan kl. 08:00-16:00. Ingen avisering sker innan*. Finns ingen på plats som kan ta emot leveransen kommer Schenker att kontakta dig för att boka en ny utkörning. Vid eventuell ny utkörning har Cowab rätt att debitera dig för uppkomna kostnader. 

*Se tilläggstjänster- telefonavisering 

Leveransförsening 
När du lägger en beställning så står beräknad leveranstid från lager på din bekräftelse. Om någon av varorna skulle få en avsevärt längre leveranstid än övriga produkter på din order kan vi i vissa fall delleverera din beställning. Du som kund betalar dock endast en frakt, den som är angiven på din bekräftelse.  

Transportskador & felexpediering 

Företag/Juridisk person: Om godset är synligt skadat vid leverans måste detta meddelas DB Schenkers chaufför samt noteras på fraktsedeln innan försändelsen kvitteras. Du måste spara emballage, adresslapp samt eventuell pall för godset för att din reklamation ska kunna hanteras korrekt.  

Om produkten har blivit skadad, sk. dold skada måste detta rapporteras till vår kundservice inom 5 dagar efter mottagen försändelse. För att kunna hantera reklamationen behöver vi bild på skadan och emballaget. Efter mottagen godkänd reklamation kommer vi kostnadsfritt att ersätta varan inklusive fri frakt.  

Privatperson/Konsument:  Om varan skulle vara skadad ber vi dig att omgående kontakta vår kundservice. För att Cowab ska kunna anmäla skadan till DB Schenker behöver vi veta om detta inom 5 dagar och vi är tacksamma om du som kund kan återkoppla till oss inom den tidsramen.  

Om det är synlig skada på ankommande emballage är det viktigt att du direkt meddelar detta till DB Schenkers chaufför innan du kvitterar försändelsen. För att vi ska kunna hantera din reklamation korrekt så behöver du spara emballaget, adresslappen samt eventuell pall till godset. Vi kommer även att behöva en bild på skadan.  

Efter mottagen och godkänd reklamation kommer vi att skicka ut en ny produkt kostnadsfritt.  


Force Majeure 

Cowab är inte ansvariga för skada eller försening som beror på lagbud, myndighetsåtgärd, mobilisering, krigshändelse, beslag, valutarestriktion, systemfel, fel eller inskränkningar i leveranser från underleverantörer, strejk, lockout, bojkott, blockad eller annan liknande omständighet som antingen hindrar eller försvårar Cowabs fullgörande i sådan grad att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad. 


Fraktkostnad

Minavgift frakt (om inte varuvärdet överstiger gränsen för fri frakt): 175 kr därefter är kostnaden 12% av ordervärdet.

Fri frakt
Varornas värde överstiger 12 000kr (exkl. moms) när du handlar online.
Varornas värde överstiger 15 000kr (inkl. moms) när du handlar online.

Tilläggstjänster

Telefonavisering 

Om du behöver veta mer specifikt när dina varor anländer, tex. för att säkerställa att någon är på plats och tar emot godset kan du beställa vår telefonaviseringstjänst. Tjänsten innebär att du 1-3 dagar innan leverans får mer detaljerad information om när godset anländer. Tjänsten kostar 100kr och bokas i samband när du lägger din order. Det är således väldigt viktigt att du har angivit ett korrekt telefonnummer vid beställningen.  


Tidslossning 

Vid vissa tillfällen går det att köpa till tidslossning som tilläggstjänst. Tjänsten innebär att du som kund exakt kan boka när lossningen ska ske (inom 1h). Om denna tjänst beställs så kommer inte chauffören att ringa innan leverans utan dyker upp på avsatt tid. För att köpa till tidslossning kontakta vår kundservice. Tjänsten går att kombinera fritt med de övriga tillgängstjänsterna. 

Ångerrätt/ Öppet köp

Som kund hos Cowab har du 30 dagar på dig att ångra ditt köp. Meddela oss inom 30 dagar efter mottagen leverans genom att kontakta vår kundservice. 
Ångerrätten gäller inte vissa produkter: 

  • Måttbeställda mattor
  • Specialframtagna produkter, såsom färg eller produkter som inte ingår i vårt ordinarie sortiment
  • Varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gamla 

Som kund har du rätt att öppna förpackningen och undersöka varan. För att kunna ångra ditt köp måste dock varan vara i väsentligen oförändrat skick. Om varan skulle vara för skadad förbehåller vi oss rätten att göra en värdeminskning på upp till 100%.  

Tänk på att alla tillbehör, instruktionsböcker etc. måste finnas med i returen tillbaka till oss.  

Om du har tänkt göra en större beställning måste du beställa ett testexemplar för att ångerrätten ska gälla. Vänligen kontakta vår kundservice för vad som gäller exakt vid större beställningar och ångerrätt.  

När du ångrar ditt köp är det du som kund som står för leveranskostnaden tillbaka till oss.

Återbetalning

Vid återbetalning/kreditering så sker detta till det ursprungliga betalsättet. Detta sker normalt inom 14 arbetsdagar från det att vi har mottagit ett meddelande ifrån dig som kund, och att vi har fått och godkänt returen.

Returer

Hur returnerar jag? 

Kontakta vår kundservice så hjälper de dig med instruktioner och eventuell returfraktsedel.  

När du returnerar en vara tänk på att du är ansvarig för om produkten skadas under frakten tillbaka till oss. Säkerställ således att varan är ordentligt packad, originalförpackningen är att föredra om den är oskadd. Varan ska vara komplett dvs. alla tillbehör och manualer måste vara med i returen.

Garanti & Reklamation

Vår målsättning är att du ska känna trygg med ditt val hos oss. Vi erbjuder minst 7 års garanti på samtliga produkter ur vårt sortiment (gäller från och med november 2021). I vårt sortiment har vi dessutom varor där tillverkaren erbjuder upp till 30 års garanti. Garantin gäller funktionsfel och tillverkningsfel som uppkommer under garantitiden. Garantin gäller inte fel som uppstår vid normalt slitage eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende. När det gäller förbrukningsprodukter såsom whiteboardpennor, tejp, pappersemballage etc följer vi tillverkarens garanti som oftast är kortare än 1 år. Garanti för batterier är 6 månader. 
Tänk på att du som kund har en lagstadgad reklamationsrätt i 3 år gällande ursprungliga fabrikationsfel. Läs mer om din reklamationsrätt på: www.konsumentverket.se

Om du direkt finner ett fel på din vara ber vi dig att kontakta oss så fort som möjligt. Cowab kommer sen att undersöka varan och se om det täcks av garantin. Om så är fallet så kommer Cowab antingen att kostnadsfritt laga varan, ersätta den med en likadan alternativt häva köpet.

Definition av våra köpvillkor

Cowab välkomnar alla kunder, både företag och konsumenter. Om avtalet ingås med en juridisk person så utgår avtalet enligt Köp lagen (KöpL) samt ovanstående köpevillkor.  
Avtal med konsumenter utgår ifrån ovanstående köpevillkor som är ett komplement till Konsumentköplagen (KKL) samt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (LDA). Vid en eventuell tvist är vår målsättning att alltid hitta fram till bästa möjliga lösning. Vid en eventuell tvist hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) kommer vi alltid följa ARNs rekommendation. Vi är medlemmar av Svenska Digital Handel. Som konsument kan du även alltid vända dig till EU-kommissionens onlineplattfom för alternativ tvistlösning.   

EU ODR: European Commission Online Dispute Resolution http://ec.europa.eu/odr 

ARN: Allmänna Reklamationsnämnden, www.arn.se, Box 174, 101 23 Stockholm