7 faktorer som påverkar arbetsmiljön i kontrollrummet

Två personer sitter i ett kontrollrum


I kontrollrummet är arbetet ofta igång under dygnets alla timmar – därför är det viktigt att rätt förutsättningar för jobbet finns. Här nedan är 7 faktorer som påverkar arbetsmiljön och sådant som bör tänkas på vid arbete i kontrollrummet!


1. Säkerhet

Kontrollrum bör vara utformade och placerade så att anläggningens driftsäkerhet och personalens säkerhet inte tummas på. Man bör även lägga extra uppmärksamhet på risker för brand, explosioner samt utsläpp av hälsofarliga ämnen. Just denna punkt är viktig att ta hänsyn till om ett nytt kontrollrum ska byggas eller om ni ska byta lokal.

För att personalen ska kunna göra sitt jobb på bästa sätt ska kontrollrummets inredning vara anpassad efter arbetsuppgifterna. Att det finns tillräckligt med utrymme i lokalen är också viktigt.


2. Ljudnivå och buller

Oljud påverkar arbetsmiljön, därför vill Arbetsmiljöverket att: ”Arbetsplatser ska vara utformade så att bullerexponeringen är reducerad till lägsta praktiskt möjliga ljudnivå, och så få som möjligt utsätts för buller.”. Höga ljudnivåer och buller är inget ovanligt på exempelvis sågverk, pappersbruk och kraftverk – speciellt när anläggningen är i fullt bruk. Då är det extra viktigt att hålla dörren in till kontrollrummet stängd.

Upplever ni att ert kontrollrum är bullrigt? En lösning på det problemet kan vara är sätta upp ljudabsorbenter i taket och på väggarna. Under en kortare period kan ni även använda hörselskydd.

Ljudabsorbent från Cowab
Ljudabsorbent från Cowab

| Läs också: Smart och effektiv förvaring för verkstaden – det här behöver du »

3. Rutiner för anläggningen och kontrollrummet

I kontrollrummet är det smart att ha information om arbetsfördelning, skiftgång och bemanning samt rutiner för driften av anläggningen tillgänglig. Den informationen bör innehålla fakta och tydliga instruktioner för:

  • Uppstart av anläggningen
  • Normal drift
  • Anpassning av driftförhållanden
  • Driftstörningar
  • Avstängning och driftstopp
  • Underhåll

Det bör även finnas anvisningar för särskilda uppgifter som ska utföras om en olycka inträffar.


4. Pauser och rörelse

Under själva arbetsdagen i kontrollrummet blir det ofta mycket stillasittande framför datorskärmar – därför behövs tid till både rörelse och återhämtning. Genom att ta korta pauser under dagen får du mer energi och arbetet blir lite lättare. Ett tips är att ta lämna skärmen ett par minuter efter ca 60 minuters arbete för att vila ögonen och sträcka på benen.

Långvarigt sittande ökar belastningen på ryggen, medan kroppens blodcirkulation ökar om du står upp –du blir alltså lite piggare. Har du möjlighet att växla mellan stående och sittande arbetsställning inne i kontrollrummet är ett förslag att stå upp och arbeta i 45 minuter för att sedan sitta ner i 15, eller vice versa.


5. Belysning

Bristfällig belysning leder till att du måste anstränga både ögonen och musklerna i nacke och axlarna mer än nödvändigt – och risken för olyckor ökar. Därför ska alla arbetsplatser, inklusive kontrollrummet, ha belysning som är anpassad till verksamheten och arbetsuppgifterna. Lokalen bör också vara utformad så sätt att dagsljus kommer in.

Att få in dagsljus i lokalen har positiva effekter på produktiviteten, men alla kontrollrum har inte fönster. Då ska det ersättas med artificiell belysning. Det är dock viktigt att belysningen inte påverkar synligheten av skyltar och signaler som har viktiga funktioner i kontrollrummet.

Ska ni byta lampor i kontrollrummet? Fundera på dimbar belysning så att ni kan justera ljuset efter egna önskemål och preferenser. Ett tips för att minska ansträngningen på ögonen är att ha lampor eller ljusslingor bakom dataskärmarna.


6. Temperatur och ventilation

För låg temperatur på jobbet kan leda till försämrad muskelfunktion och stelhet, så se till att ha rätt temperatur för arbetet som ska göras. I kontrollrummet bör temperaturen ligga runt 20–24°C. För att skapa ett optimalt inomhusklimat bör lokalen även ha ett välfungerande ventilationssystem och luften vara fri från föroreningar och lukt.


7. Förvaringsmöjligheter för skyddsutrustning och kläder

För vissa arbetsuppgifter krävs att kontrollrumspersonalen går ut på anläggningen. Då måste nödvändig skyddsutrustning användas. Med en hylla och krokar inne i kontrollrummet får ni en smidig förvaringslösning för skyddsglasögon, hjälmar, hörselkåpor, varselkläder och annat.

Vet du några fler faktorer som påverkar arbetsmiljön i kontrollrummet? Då får du gärna höra av dig till oss!