De här 3 sakerna skapar den bästa arbetsplatsen
Ser du fram emot att gå på jobbet? Om du svarar ja på frågan, grattis! Det är dock inte vardagen för de flesta. Men det går att göra mycket för att förbättra sin arbetsplats. Små förändringar kan göra stor skillnad.
Vad kännetecknar en fantastisk arbetsplats?
Det beror på vem du frågar och beroende på den personens värdegrund kommer man att få olika svar. Det finns emellertid några faktorer som kan vara avgörande. Institutet “A great place to work” har listat följande:
- Du litar på de människor du arbetar för
- Du är stolt över det arbete du gör och din arbetsplats
- Du tycker om dina kollegor
| Läs också: I farozonen för belastningsskador? Här är riskfaktorerna
Förtroende
Att ses och höras är en av våra mest grundläggande behov. På jobbet är det viktigt att kommunikationen är öppen så att individen upplever att den lyssnas på. Både när det gäller nya idéer men också när svårigheter inom gruppen diskuteras. Som ledare måste du vara tydlig, skapa förutsägbarhet och inkludera anställda så långt som möjligt. Om man förväntar sig lojalitet måste man visa lojalitet. Om man vill att ens anställda ska visa flexibilitet måste arbetsgivaren också kunna vara flexibel.
Stolthet
Det finns flera saker som kan göra att en anställd känner sig mindre stolt över sin arbetsplats. Till exempel negativ publicitet i media, om företaget uppfattas vara oärligt mot kunderna, att produkter och tjänster inte uppfattas som att de möter kundernas behov. I motsats till detta så känner en anställd stolthet om företaget är miljömedvetet, kvaliteten på produkterna är så pass bra att de inte har några problem att rekommendera en vän till att köpa produkterna. Engagemang för välgörenhet bidrar också till ökad stolthet.
Ovan är några förslag på hur anställda ska känna stolthet över sin arbetsplats. Det finns många andra faktorer som spelar in. Men slutsatsen är att om personer jobbar för ett företag som satsar på sina anställda samtidigt som de vill förbättra miljön de verkar i både miljömässigt men också socialt så ökar chansen att personalen känner stolthet över företaget.
Trivsel
Förutom tillit till ledning och kollegor samt stolthet för företaget vad är det mer som behövs för att personalen ska trivas på jobbet? Om du lyckas skapa en lärande kultur, där personalen lär av varandra. Där man stöttar och utökar kompetensen så är chansen betydligt större att personal trivs än om det blir tvärtom. Sen bör man titta över fysiska faktorer. Finns det onödigt buller på kontoret? Går det att minska? Har personalen möjlighet att arbeta ergonomiskt?
Till syvende och sist är det ner till den enskilda individen att sprida god stämning och bidra till en positiv arbetsplats. Chefer och ledare kan göra mycket men om den enskilda individen inte vill bidra blir det svårt. Hur vill du att din arbetsplats ska vara?