7 saker att tänka på när du ska flytta företaget
Att flytta ett företag är något som man kanske inte gör så många gånger under arbetslivet. Det finns många saker du behöver tänka på och det behövs planering och förberedelser från början till slut. Att flytta ett företag kan vara en utmärkt möjlighet för att skapa en positiv förändring. Du kanske har vuxit ur din gamla lokal eller behöver nya förutsättningar. Hur som helst kan detta ge en nytändning och skapa en positiv anda hos dig och dina medarbetare.
Ta gärna hjälp av kollegor för att involvera fler personer i det stora projektet. Då går arbetet både snabbare och blir mer effektivt, samtidigt som fler ställer sig in på en kommande förändring. Oftast har man väldigt mycket utrustning och saker på arbetsplatsen (mer än vad man tror). För att göra flytten så smidig som möjligt kan det vara bra att sätta upp en projektgrupp och en ordentlig plan på hur ni ska gå tillväga. Är du egenföretagare är det ändå bra att arbeta strukturerat, och med hjälp av en checklista kan du på ett enkelt sätt klara av de viktigaste punkterna i turordning.
Det viktigaste vid flytt av verksamheten:
1. Börja i god tid
Det kan vara stressigt att flytta företaget eftersom du antagligen behöver jobba med de vardagliga arbetsuppgifterna samtidigt. För att minska stressen så se till att börja i god tid för att underlätta arbetet. Att tänka att du har god tid på dig och att ”jag gör det sen” kommer inte att hjälpa dig. Tiden går alltid snabbare än vad man tror. Börja därför i god tid med att packa sakerna du inte använder så ofta eller vet med dig att du inte kommer att använda innan flytt.
2. Sätt upp mål
Att sätta upp mål underlättar flytten eftersom du får en tydlig överblick kring vad som ska göras och när. Bryt ner målet i delmål för att minska stressen. När du har nått ett mål ger det en positiv känsla av att du har klarat av ett mål och därför är det viktigt att sätta upp relevanta mål.
3. Inventera
Innan du genomför en flytt kan det vara bra att göra en ordentlig inventering av produkterna. Då får du en tydlig överblick över dina produkter och kan enklare planera vad som ska behållas och hur mycket jobb du har framför dig när det är dags för packning.
4. Packa smart
Att packa smart är en viktig del av flytten. Efter inventeringen vet du vilka produkter och maskiner du har och kan därefter börja sortera och packa dem i kartonger eller liknande. Märk kartongerna med tillexempel nummer, vilket rum produkterna ska vara i eller vad som finns i kartongerna. Lägg upp en strategi som passar verksamheten och se till att alla involverade gör på samma sätt.
5. Avtal
Avtal och abonnemang är enkelt att missa att säga upp. Har du elavtal, telefonabonnemang, bredband med mera kan det vara bra att säga upp det alternativt flytta över avtalet till den nya lokalen. Ofta är det uppsägningstid på abonnemang och säger du upp det i tid kan du både spara pengar, tid och energi på att redan ha koll på vad som gäller för varje avtal. Det kan även vara bra att kolla upp vad som behövs i den nya lokalen. Du kanske behöver teckna nya avtal till den nya lokalen. Planera noga så kommer allt att fungera redan när ni flyttar in.
6. Berätta att ni flyttar
Har du ett företag där du har kundbesök eller ett lager med transportflöden är det viktigt att du berättar att ni flyttar till nya lokaler. Glöm heller inte att adressändra så att posten kommer fram till den nya adressen.
7. Transporthjälp
Har ni stora maskiner eller ställningar som ni inte kan flytta själva kan det vara bra att hyra transporthjälp, alternativt hyra passande transportmedel som rymmer den utrustning ni har.
Som du märker är det många saker du behöver hålla koll på, men följer du dessa grundläggande steg så har du kommit en bra bit på vägen och du underlättar arbetet för dig själv och dina medarbetare.