Därför är bra lagerhantering nyckeln till en fantastisk kundupplevelse
Nöjda kunder är källan till både återkommande beställningar så väl gratis marknadsföring via mun till mun. Med vad är det som krävs för att få nöjda kunder?
För att kunna säga något om vad som ger nöjda kunder måste man först definiera vad som är viktigt för kunderna. Utöver bra och korrekt information inför köp och en enkel beställningsprocess är det fyra andra faktorer som är viktiga när beställningen görs:
- Fick jag rätt produkt?
- Fick jag den i tid?
- Fick jag det antalet jag beställde?
- Kom produkterna i bra skick?
Alla dessa punkter är relaterade till lagerdrift och hur man effektiviserar processerna i samband med lagring, plockning, packning och transport. Detsamma gäller oavsett och du säljer direkt till slutkund eller till en leverantör. Snygga förpackningar, trevlig och kunnig kundservice, pris eller andra faktorer hjälper inte om kunden får fel produkt, försenad leverans eller en skadad vara.
| Läs också: Starta e-handel? Här är checklistan för framgång »
Ditt varumärke byggs utanför reklamen
Varumärkesuppbyggnad handlar om mycket mer än dyra reklamfilmer, det handlar om den kundupplevelse ditt företag levererar om och om igen. De flesta företag arbetar med kunden i fokus i allt de gör, och utformar processer och hela verksamheten med syfte på vad som är bäst för kunden.
Hos Cowab har vi till exempel identifierat att för våra kunder är det viktigt att ha hållbara produkter som de kan lita på för att kunna göra jobbet i många år framöver. Dessutom är leveranstiden en viktig faktor. På grund av detta tillverkar eller tar vi in endast högkvalitativa produkter, och vi ser till att lagerföra de viktigaste produkterna så att våra kunder kan få dem snabbt.
Bra lagerhantering – detaljerna som gör skillnaden
Att ha bra produkter tillgängligt är definitivt inte det enda som ska till för att ge kunderna en bra upplevelse. Själva beställningssystemet och hur information om en order skickas till lagret är viktigt för att spara tid och för att undvika plockfel. Arbetsflödet på lagret, från hur en plockare får information om vad som ska plockas tills det plockas, packas och skickas, är faktorer som har stor betydelse för kunden.
Effektiva processer gör att så lite tid som möjligt går till spillo i onödan och bra rutiner kring packning och frakt får ut varorna från lagret både snabbt och säkert.
Snarare än att se på dessa punkter som ett problem är det ett gyllene tillfälle att finjustera varuflödet och med det både fungera mer effektivt och ge dina kunder bättre service. Här är det så att det som är bra för kunden är bra för dig!
Snabbare leverans, färre felplock och mindre produktskador ökar lönsamheten och färre returer och kundtjänsten kan fokusera på att hjälpa nya och återkommande kunder med nya beställningar snarare än att lägga tid på reklamationer.
| Läs också: Få mer gjort – så blir du mer effektiv»
Kundfokus i alla led – även för dom som aldrig pratar med kund
Kundservice är en viktig del i ledet, både för säljare och kundtjänstmedarbetare. I det moderna företaget är det viktigt att alla i organisationen arbetar mot samma mål: nöjda kunder.
På företag där olika avdelningar arbetar helt oberoende av varandra är det lätt att tappa kundfokus på vägen, då väldigt många inte har direkt kundkontakt. Därför är det en bra idé att ta med målsiffror som är relaterade till kundupplevelsen, för att göra det enklare att granska och förbättra alla faktorer utifrån en kundcentrerad synvinkel.
Alla i företaget måste veta vilka gemensamma mål man arbetar mot, och kunna ta del av framgången. Har någon på kundtjänst fått ett telefonsamtal från en extra nöjd kund som hyllar företaget? Kommunicera sådan positiv feedback till alla delar av organisationen, det bygger tillhörighet och är till för motivation och inspiration.