Lagerhållning för små verksamheter – 5 saker du behöver veta
Känner du att det är svårt att hitta plats för nya varor, eller att det är utmanande att få ett bra flöde på lagret? Ta med dig dessa tips!
För små företag och verksamheter kan det snabbt bli överväldigande när varor kommer tidigare än planerat, eller när stora partier kommer på en gång. Du har varken utrymmet eller systemen som stora och professionella lager har och du får aldrig ordentlig kontroll över lagret.
Dessa utmaningar går utöver både effektivitet och lönsamhet, och risken för olyckor och skador är också större. Du upplever dessutom ofta att du får slut på lager för efterfrågade varor, eller har för mycket av andra varor. Det finns med andra ord långt mer att vinna på att få till en strömlinjeformad lagerhantering än man kan tro – även för småföretag.
| Läs också: Guide: Hitta rätt emballeringsband & verktyg för din verksamhet »
5 tips på hur företaget kan få kontroll över lagerhållningen
1. Ställ in miniminivåer för produkter
En miniminivå är det minsta antal produkter du måste ha i lager innan fler beställs eller produceras. Noggranna och genomtänkta miniminivåer gör att du dramatiskt kan effektivisera din lagerverksamhet och öka lönsamheten. Du minskar risken att ta slut i lager och släpper stora partier för att fylla på med mer.
Det är viktigt att notera att om du har olika produkter eller produkttyper kan du sällan sätta samma miniminivå för alla, en individuell bedömning måste göras. Detta är baserat på hur mycket du säljer av en given produkt i snitt varje månad och hur ofta du vill göra nya beställningar.2. Utnyttja lagerutrymmet bättre
När du vet hur många artiklar av varje typ du har i lager vid varje given tidpunkt kan du också ta reda på hur mycket plats detta kommer att ta. På så sätt kan man göra avståndet mellan förvaringshyllorna större eller mindre beroende på vad och hur mycket som ska förvaras på dem, så att ”tom luft” minskar och man får mer varor per kvadratmeter.Att ha fasta platser för lagerförda varor sparar också tid när det kommer till plockning. Märk hyllorna väl med vad som ska finnas där så att alla enkelt kan lägga in varor eller ta ut dem.
Tänk dessutom på vilket djup du behöver på lagerhyllorna. Om förvaringsställen är djupare än vad du behöver förloras värdefulla centimeter, utrymme du kan använda för att få in ännu fler förvaringshyllor.
3. Ha fasta ytor för inkommande och utgående gods
Småföretag har inte nödvändigtvis anställda som omedelbart kan behandla inkommande försändelser och få dem på hyllorna där de hör hemma.Avsätt därför avsedda områden för inkommande (och utgående) varor. Det gör det enkelt att få överblick, veta vad man ska göra och det minskar risken både för att varor glöms bort eller att de står i vägen.
4. Gör en regelbunden inventeringsbedömning
Eftersom efterfrågan och behov förändras över tid är det viktigt att avsätta tid för att med jämna mellanrum se över inventeringen och se om den stämmer. Att lagra varor som sällan säljer tar till exempel upp värdefull plats som skulle kunna användas för produkter som säljs oftare.Företag som inte gör detta betalar upp till 30 %* mer än företag som har ett effektivt lagerflöde, med andra ord pratar vi över tid om stora summor. Hur ofta man ska göra en sådan genomgång beror på hur säsongsbaserad verksamheten är, men varje kvartal är en bra tumregel
*25-30 % enligt The RO Institute.
5. Säkerställa bra rutiner – och att alla inblandade känner till dem
Förutom att sätta rutiner för vilka varor som ska var och hur ofta nya ska beställas finns det även andra delar av verksamheten som behöver förtydligas. Det är till exempel viktigt att veta vad man ska göra med eventuella returer och defekta varor, både på lagret men även i sina egna system.
När rutinerna väl är satta är det såklart viktigt att alla känner till dem och vet hur lagerdriften ska gå till. Bra utbildning ger trygga medarbetare och en mer effektiv och lönsam lagerdrift.
Det fina med dessa tips är att de för det mesta bara kostar tid, med undantag för eventuella nya och bättre lämpade förvaringsställ, etiketter, förvaringslådor, packbord eller annan lagerinredning. Allt annat handlar enbart om att göra noggranna bedömningar och sätta upp bra rutiner. Lycka till!
| Läs också: Den kompletta guiden: så planerar du ett nytt lager »