Så inreder du en butik som uppmuntrar till köp

Så inreder du en butik som uppmuntrar till köp


Oavsett om du är butiksägare eller jobbar som butikschef i en; här får du tips på hur du kan inreda en butik som ger en bättre kundupplevelse – och ökad försäljning!

Få ut det mesta av din butik

Oavsett om du har en stor eller liten butik, om du driver en inredningsbutik, dagligvaruhandel, säljer sportutrustning eller kläder är målet detsamma – du vill sälja så mycket som möjligt, så att butiken går med vinst!

I en tid där allt fler väljer näthandel före fysiska butiker råder det ingen tvekan om att det är en utmaning att driva butik. Som tur är finns även många möjligheter för dig som driver en fysisk butik att ge dina kunder en unik shoppingupplevelse som en nätbutik aldrig kommer kunna matcha.

Gå igenom punkterna nedan och ge din butik en makeover!

1. Locka in kunder till butiken

Vi tar det viktigaste först: för att du ska kunna sälja måste du först få in kunder i butiken. Det kanske låter självklart, men det är otroligt många butiker som helt har förbisett denna punkt.

Ett inbjudande entréområde är mycket viktigare än man kan tro, målet är att potentiella kunder helt enkelt inte ska kunna motstå att titta in när de är i närheten.

Att hålla rent och snyggt är en självklarhet, men ibland kan det vara värt att göra förändringar i fasaden. Har du till exempel en heltäckande enkeldörr till din butik kommer du uppleva en stor ökning av besökare om du installerar dubbla glasdörrar eller fönster från golv till tak kombinerat med en transparent dörr. Att lämna dörrarna öppna är också ett gyllene tillfälle att göra det lättare för folk att komma in, om läget (och klimatet) tillåter det förstås.

Tydliga skyltar som gör det lättare att hitta din butik samt se vilken typ av butik du har är också viktigt. Använd gärna en gatupratare, trottoarpratare eller ett skyltställ för att väcka förbipasserandes nyfikenhet och uppmärksamma dem om erbjudanden och nyheter.

Om du har skyltfönster tillgängliga, gör en bedömning av hur du använder dem. Hur ofta byter du budskap? Hur kan du skapa utställningar som sticker ut och får folk att stanna till? Det är ofta mycket arbete med att göra snygga skyltfönster, men de kan vara en mycket stor trafikdrivare för din butik.

| Läs också: Har ditt företag säkrat värdesaker och värdepapper mot stöld och brand? »

2. Välj en butikslayout som fungerar

Butiksinredning är en konst, och det spelar ingen roll vilken butikslayout du väljer. När du väljer finns det två viktiga frågor du bör ställa dig själv:

Vad är kundens syfte när de går in i din butik? Ska de till exempel lägga gott om tid och bli inspirerad, eller kanske snabbt hitta vad de söker och komma vidare.

Hur rör sig kunderna i din butik idag? Observera vilka delar av butiken som har mycket trafik och vilken del som har mindre. Kanske borde butiken byggas om (helt eller bara delvis) för att bättre utnyttja området, och även föra kunder vidare till de mindre besökta områdena.

Det finns många olika sätt att inreda en butik. Här nedan ser du tre populära varianter på butiksplanering:

Rader med butikshyllor

Ett traditionellt sätt att inreda större butiker är att skapa tydliga gångar med rader av butikshyllor. Detta fungerar särskilt bra i en livsmedelsbutik, järnhandel och andra butiker med ett stort antal varar av mer praktisk karaktär.

Genom att inreda på detta sätt gör du det lätt att hitta, du hittar snabbt det du behöver och det är också lätt att skjuta vagnar mellan hyllorna.

Vit butikshylla

Shoppinglabyrint

En butikslabyrint fungerar bra för butiker som också har en stor volym av varor, men där varorna är mer estetiska och inspirerande, och där kunden uppskattar att få gå på en liten upptäckfärd. Exempel på butiker som använder shoppinglabyrinter är IKEA, Normal och Søstrene Grene.

När man bygger butiken på det här sättet måste kunden passera alla varor i butiken, vilket ökar chansen att de hittar något de vill ha eller behöver och lägger det i sin kundkorg. Nackdelen är att det blir mer tidskrävande för de kunder som är ute efter en specifik vara och vill handla snabbt att ta sig till kassan för att betala.

Det är därför viktigt att bedöma vad som är mest värdefullt för dina kunder, så att du bygger en bra köpupplevelse för dem.

Boutique

En boutique har typiskt sett inte ett särskilt stort utbud av varor; de har snarare speciella märken, dyrare produkter och en mer exklusiv stil. För dessa butiker är attraktiva displayer och exponeringsytor i hela butiken mycket viktiga.

Till exempel bygger man upp ett exponeringsbord där man grupperar produkter efter tema, färg eller serie, eller så kan man skapa små produktmiljöer. Där kan man visa hur man stylar en säng (om man har en inredningsbutik), hur man sätter ihop en snygg outfit (om man säljer kläder) eller hur man skapar en tavelvägg (om man säljer bilder och tavlor).

Syftet är att inspirera kunderna till att både utforska butiken och att föreställa sig hur de själva skulle använda produkterna. En sådan här bör göras om (åtminstone delvis) relativt ofta så att det alltid blir spännande att besöka butiken.

En butik där en man hjälper en kvinna
Du som driver en fysisk butik kan ge dina kunder en unik shoppingupplevelse som nätbutiker aldrig kommer att kunna matcha

3. Sätt butiken och varorna i ett bra ljus

Belysningen kan göra underverk för din butik – eller förstöra den om du gör fel. I de flesta fall krävs riktig och stadig belysning för att visa upp både varorna och butiken på ett bra sätt.

Kundernas ålder kan spela roll för hur kraftig butiksbelysning du behöver, ju äldre du blir desto mer ljus behöver du för att se ordentligt.

I ett fåtal fall önskas en mer dämpad belysning för att skapa en speciell atmosfär, medan spotlights används för att lyfta fram produktdisplayerna.

4. Skapa ordentliga rutiner

Några av de första sakerna man lär sig när man börjar jobba inom detaljhandeln är hur viktigt det är att placera varor med etiketterna utåt, dra fram produkterna på hyllan och se till så att hyllorna är välfyllda.

Det handlar dock inte enbart om att ha varor ute i butiken så att du har något att sälja – det handlar även om att skapa en bra köpupplevelse för kunden, göra det enkelt att få en överblick och kunna utforska utbudet.

En naturlig konsekvens av att ha många kunder och många försäljningar är att varor tas bort från hyllorna och sätts tillbaka på fel ställe vilket gör att butiken ibland kan se stökig ut. Goda rutiner både i början och slutet av dagen är såklart viktigt, men minst lika viktigt är vad som händer under butikens öppettider.

Lika viktigt som att städa och torka bord regelbundet på en restaurang eller ett café är det att ta flera varv i butiken under dagen för att städa och fylla på varor.

5. Använd strategisk produktplacering

Ett viktigt verktyg som man brukar tala om i dagligvaruhandeln, men som med fördel kan överföras till andra butiker, är strategisk produktplacering. Det innebär helt enkelt att man har en medveten relation till vilka produkter du vill sälja mest av, och göra dessa produkter lätta för kunden att välja.

Det kan finnas flera anledningar till att du vill sälja mer av en produkt än en annan – kanske har du högre vinst på dem, du har extra många i lager eller så går de ut inom ett visst datum eller aktualitet under en viss tid.

Placera sådana fokusprodukter i ögonhöjd så att de är lätta att se och plocka upp. Du kan skapa extra uppmärksamhet genom små skyltar på butikshyllan med budskap som exempelvis ”nytt”, ”erbjudande”, ”prova detta”, ”vi rekommenderar” och liknande.

Impulsköp: Strategisk produktplacering används också för att uppmuntra kunden att göra ett impulsköp. Det handlar inte om vilka produkter du placerar var, utan också om hur dessa visas upp. Exponeringskorgar placeras på platser dit alla kunder går – och gärna i närheten av kassaområdet.

Varuplacering skulle också kunna användas för att fokusera på produkter som folk ofta glömmer att köpa, med tillhörande skyltning såsom: ”Kom du ihåg toalettpappret/måttbandet/mascaran/våtservetterna” eller vad det nu kan vara.

6. Gör det (super)enkelt att betala

När kunderna har hittat det de vill ha är det bara en sak kvar på önskelistan: de vill betala snabbt och lämna butiken. För att ge dem detta är det viktigt att du:

Gör det enkelt att hitta kassorna: Använd skyltning vid behov och placera kassorna nära utgången.

Se till att kassan alltid är bemannad: Även om du ska jobba ute i butiken med att hjälpa kunder, fylla på varor, städa eller liknande är det viktigt att någon alltid har koll på kassan och kan rusa in snabbt om det behövs. Kunder som är redo att betala ska alltid prioriteras först.

Hantera köer på rätt sätt: Ha alltid tillräckligt många kassor öppna, ring in fler kollegor om kön börjar bli lång och se till att köandet blir så trevligt som möjligt. Det betyder att man planerat var kön ska bildas så att folk vet var de ska ta vägen, och att de inte behöver stå i vägen för varandra.

Detta kan du göra enkelt med avspärrningsband och avspärrningsstolpar, med hjälp av skyltar eller klistermärken på golvet. I vissa fall kan ett kölappssystem vara praktiskt. Då får kunderna tid att strosa runt i butiken medan de väntar på sin tur (och eventuellt hämta ännu fler varor).

Avspärringsstolpe med band
Rött avspärrningsband

7. Få kunderna att komma tillbaka

Att driva en butik handlar inte bara om vad du säljer, utan även om att erbjuda en trevlig shoppingupplevelse och skapa goda relationer till kunderna. Transaktionen består med andra ord inte bara utbyte av varor mot pengar, utan även av interaktionen mellan kund och anställd.

Beroende på vilken typ av butik du har kommer till exempel personliga, goda råd om produkterna och dess användning vara något som kunderna kommer tillbaka för.

Oavsett vad du säljer är ett stort steg i rätt riktning att få kunder att känna sig välkommen. Att säga hej med ett leende, fråga om det är något du kan hjälpa till med och önska kunden en bra dag är små saker som betyder mycket.

Att träna dina medarbetare att vara medvetna om de signaler de sänder ut är också viktigt. Om en kund kommer till kassan för att betala och medarbetaren inte säger ett ord under betalningen, eller om medarbetaren pratar i telefonen eller med en kollega istället för att ge kunden det fokus han eller hon förtjänar – då ökar risken för att kunden inte kommer tillbaka.

Målet måste vara att varje kund som lämnar din butik ska vara nöjd med upplevelsen. När du känner dig bekväm någonstans vill du komma tillbaka dit – och då ökar chansen att kunden väljer din butik nästa gång istället för någon av dina konkurrenter!

Få våra bästa tips direkt till inkorgen

Få nya bloggartiklar med tips kring hur du kan effektivisera och säkra din verksamhet. Var samtidigt först med att få aktuella erbjudanden.
Ange e-postadress
Vänta...
Det är helt gratis att prenumerera och du kan när som helst avsluta prenumerationen genom länk i nyhetsbrevet.