Ta reda på vad kunderna vill ha – och öka din omsättning!

Ta reda på vad kunderna vill ha – och öka din omsättning!

I den här artikeln får du tips på hur du får dina kunder att berätta vad de behöver – så att du kan göra bättre & mer lönsamma val.

Oavsett vilken typ av företag du jobbar på är kunderna själva livsgrunden för att företaget överhuvudtaget ska kunna existera. Ändå vänder sig många företag inåt i organisationen när de söker efter sätt att växa, till exempel genom att skaffa ny teknik, skapa bättre rutiner eller utbilda anställda. Det ser vi både i B2B och B2C-företag, och speciellt inom produktion och industrin.

Läs även: 7 saker alla företag behöver – oavsett bransch

Det är såklart kul att se hur du kan effektivisera dina processer, men det absolut viktigaste du kan göra är att ta reda på vad kunderna verkligen behöver. Om du gör något de behöver – ja, då kommer de vara intresserade av att köpa det.

För att bli framgångsrik är det viktigt att du är kundcentrerad, oavsett var i företaget du arbetar

Det handlar med andra ord inte bara om säljare och kundtjänstmedarbetare, utan om absolut alla i organisationen – oavsett om du arbetar inom produktion, städning, HR eller försäljning. Om du kommer in i tankesättet att du hela tiden måste lyssna på kunden blir det mycket lättare att fatta beslut både i vardagen och strategiskt.

Syftet är att förstå vilka utmaningar kunderna har, hur de arbetar eller lever idag, vad de har för mål samt hur och varför de använder dina produkter.

Har du svaren på detta minskar du risken att lägga tid och pengar på något som inte gynnar kunden, och kan istället leverera produkter som underlättar arbetsdagen för dina kunder.

12 sätt att få kundfeedback

  1. Efter ett köp: Be dina kunder om feedback på de produkter eller tjänster du erbjuder och be om förslag på förbättringar eller nya idéer.
  2. Marknadsundersökningar: Gör marknadsundersökningar för att få insikt i vad dina kunder vill ha och behöver, och använd denna information för att utveckla nya produkter eller tjänster som kan öka lönsamheten.
  3. Fokusgrupper: Bjud in ett urval av dina kunder att delta i fokusgrupper, där du kan diskutera och få feedback på potentiella nya produkter eller tjänster.
  4. Tävlingar och kampanjer: Ha tävlingar och kampanjer för att få input och idéer från dina kunder, och erbjud gärna en belöning eller ett pris för de bästa förslagen.
  5. Kundmöten: Organisera kundmöten eller workshops där du kan diskutera idéer och få direkt feedback från dina kunder om vad de vill ha och behöver.
  6. Onlineforum: Skapa ett forum eller en diskussionsgrupp för dina kunder, där de kan dela sina erfarenheter och idéer med varandra och dig. Du kan även använda befintliga grupper eller forum och ställa frågor samt följa vilka frågor och utmaningar de har.
  7. Sociala medier: Använd sociala medier för att interagera med dina kunder och be dem om synpunkter och förslag till förbättringar.
  8. Kundtjänst: Gör det enkelt för dina kunder att komma i kontakt med kundtjänst och se till att frågor och feedback noteras.
  9. Analysera försäljningsdata: Granska försäljningsdata och analysera den för att se vad dina kunder köper och vad som säljer bra. Detta kan ge dig insikt i vad kunderna vill ha och hjälpa dig att utveckla nya produkter eller tjänster som kan öka lönsamheten.
  10. Samarbete med kunder: Arbeta med dina kunder för att utveckla nya produkter eller tjänster. Detta kan ge dig värdefulla insikter om deras behov och önskemål samtidigt som du bygger lojalitet och förtroende.
  11. Benchmarking: Studera vad dina konkurrenter gör, och hur de gör det. Detta kan ge dig idéer om hur du kan förbättra dina egna produkter och tjänster och öka lönsamheten.
  12. Kundpanel: Skapa en kundpanel med kunder som är villiga att ge regelbunden feedback och idéer om dina produkter eller tjänster. Detta kan ge dig värdefulla insikter över tid och hjälpa dig att anpassa dig till förändrade kundbehov.
 
Var öppen för feedback och idéer från dina kunder och använd olika metoderför att samla in denna information. På så sätt kan du skapa produkter och tjänster som matchar deras behov och önskemål, samtidigt som du ökar lönsamheten för ditt företag.

Läs även: Så källsorterar du på arbetsplatsen (och sparar pengar på att göra det)

Få våra bästa tips direkt till inkorgen

Få nya bloggartiklar med tips kring hur du kan effektivisera och säkra din verksamhet. Var samtidigt först med att få aktuella erbjudanden.
Ange e-postadress
Vänta...
Det är helt gratis att prenumerera och du kan när som helst avsluta prenumerationen genom länk i nyhetsbrevet.