Ska du anställa personal? Undvik dessa misstag vid rekryteringen
Att anställa personal och nya medarbetare är inget ovanligt och det är något de flesta företag måste göra förr eller senare. För att öka dina chanser att hitta den bästa personen för jobbet har vi gjort en lista på misstag att undvika vid rekrytering och vad du bör tänka på för att processen ska bli så lyckad som möjligt.
8 misstag du bör undvika när du ska rekrytera personal
Orsaker till att man behöver ta in en ny medarbetare är många och olika; kanske ska en kollega gå i pension, byta jobb eller så har företaget växt och så även behovet av mer personal. Men hur ska man gå till väga för att rekrytera rätt personal? Det finns så klart olika teorier och strategier för hur den processen bör se ut, men det finns också en del saker att tänka på vid anställning av personal. Här nedan listar vi vanliga misstag som du bör undvika och ger några tips som du kan ta med dig för en lyckad rekrytering.
1. Bristande förarbete
Om du finner dig i en situation där du måste anställa ny personal – oavsett anledning – bör du fundera över vilken kompetens du och företaget behöver. Det kanske inte är en till säljare du behöver, utan en koordinator? Gör en behovsanalys och en kompetensanalys som visar vad ni redan har i företaget och vad ni behöver få in.
2. Otydlig kravspecifikation
Med en otydlig kravspecifikation ökar risken att du får in ansökningar som inte är relevanta för tjänsten, och personer som sitter på kompetensen du vill åt kanske inte söker tjänsten överhuvudtaget. Det är därför viktigt att du formulerar en tydlig kravprofil så att du når ut till personer med kunskapen företaget söker. Sedan bör du lägga tid på att skriva en jobbannons som är lockande och som beskriver vad ni erbjuder och vad den sökande får i företaget.
| Läs också: De här 3 sakerna skapar den bästa arbetsplatsen »
3. Stressa inte igenom rekryteringsprocessen
Hoppa inte över steg i rekryteringsprocessen även om du tror att du hittat rätt kandidat i ett tidigt skede. Och stressa inte. En rekryteringsprocess kan vara lång, men de steg som finns är till för att du ska kunna försäkra dig om att du hittar rätt person för jobbet med kompetensen ni söker.
Träffa kandidaterna fler än en gång för att lära känna dem bättre. Tre intervjutillfällen brukar vara ett bra antal för att du ska få en klarare bild av personerna som du tror passar för tjänsten.
4. Vänta inte på den perfekta kandidaten – men var inte desperat
Den perfekta kandidaten finns nästan alltid bara på papper eller i fantasin. Om en sådan ”perfekt” kandidat skulle finnas är risken stor att personen redan är anställd av ett annat företag. Att ställa för höga krav på de som söker kan ställa till problem för både dig och de sökande. Risken att du inte får in några ansökningar som matchar dina krav ökar, och en del sökande kommer kanske avskräckas från att ansöka om de känner att de inte kommer kunna leva upp till alla krav.
Samtidigt som du inte ska vänta på den perfekta kandidaten bör du heller inte vara desperat och ta vilken person som helst. Du måste tro på den du ska anställa och kompetensen personen besitter. Fundera över hur företaget kan gynnas av just den personens kvaliteter och kompetenser.
Hittar du inte någon som känns rätt för tjänsten är det bättre att gå tillbaka och börja om från början. Gör en ny behovs- och kompetensanalys och se över kravprofilen igen – och starta en ny rekryteringsprocess.
5. Gå inte enbart på magkänsla
Låt kompetensen komma i första rummet. Det är kompetensen du är ute efter och som därför bör väga tyngst när du ska anställa ny personal. Självklart vill man även att personen ska fungera i gruppen, men undvik att sätta det sociala före personens kunskap.
6. Undvik att välja ”kompisen” eller någon som liknar dig själv
Att välja en person som liknar dig själv eller andra i teamet är inte alltid det bästa valet. Olikheter är bra och behövs i en grupp – alla bidrar med något unikt och får gruppen att utvecklas. Du bör även vara försiktig med att anställa ”kompisen”. Bara för att man fungerar bra ihop i sociala sammanhang betyder inte det att man arbetar lika bra tillsammans. Arbetet är det som är viktigt och kompetensen är det företaget har nytta av – inte hur roligt ni kommer ha på kafferasten.
| Läs också: Mångfald på arbetsplatsen är viktigt - Tänk på detta »
7. Att inte ha arbetsprover
Det är skillnad på teori och praktik. I många fall kan man teorin för ett arbete men att sedan utföra det är en annan sak. Genom att inkludera arbetsprover och tester under rekryteringen kan du få en tydlig bild för hur, och om, personen kommer klara arbetsuppgifterna som väntar samt vem personen är. Du får förmodligen också en känsla som antingen förstärker din övertygelse om att just den personen är lämplig för jobbet – eller inte.
8. Hoppa över kontroll av referenser
Det finns en risk att vissa ansökande ljuger på sitt CV – så skippa inte kontrollen av referenser. Med hjälp av referenser kan du dels kontrollera att det som står i CV:t stämmer och du kan få en ännu bättre känsla för vem personen är. Eller så får du en helt annan syn på personen efter du pratat med referenserna.
Glöm inte att ge återkoppling
All typ av kommunikation med verksamheten är viktigt eftersom det stärker varumärket. Se därför till att ge återkoppling till de sökande inom rimlig tid under rekryteringsprocessen. Utan återkoppling riskerar du att tappa eventuella kandidater under såväl pågående som framtida rekryteringar.
| Läs också: 13 tips: Så får du fler timmar på dygnet »
När du hittat rätt person för jobbet
När du hittat en kandidat som känns rätt och anställningsavtalet är skrivet är rekryteringsprocessen i mål. Det du därefter bör tänka på är att ge den nyanställde en bra introduktion.
Mycket nytt ska läras in och personen ska lära känna företaget och dess värderingar – och med en bra introduktion sätter ni grunden för er väg framåt!
Nu har du fått några tips på vad som är bra att tänka på vid rekrytering och vad du bör undvika. Har du dessa i åtanke ökar dina chanser att hitta rätt person för rätt jobb.