Upptäck olika sätt att brainstorma

Upptäck olika sätt att brainstorma


Nya idéer är viktiga för både företag, organisationer och för dig som har entreprenörsanda. Vi ger dig forskningsbaserade tips som tar din brainstorming till nya höjder!

I många sammanhang är det nödvändigt att få fram nya produkter, företagsnamn, artiklar eller kampanjer etc. Det vanligaste tillvägagångssättet för idégenerering är att föreslå ett möte där man sitter ned tillsammans, slänger ur sig en massa idéer och skriver ner dessa under tiden.

Denna teknik utvecklades på 1950-talet av reklamgurun Alex Osborn, och de flesta följer hans regler för brainstorming och idéutveckling än idag. Hans teknik går ut på att man: samlar teamet, slänger ut så många förslag som möjligt (inga idéer är dåliga), och bygg vidare på andras idéer – och inga förslag som kommer upp får kritiseras.

Osborns regler verkar så självklara att det kan vara svårt att tro att de inte fungerar. Det har dock visat sig, genom årtionden av forskning, att detta traditionella sätt att brainstorma leder till både färre och sämre idéer än andra metoder och tekniker för idégenerering.

En av orsakerna till att traditionell brainstorming fungerar sämre är att när någon föreslår en idé kommer andra i gruppen ur sin egen tankebana och börjar tänka mer som personen som kom med idén.

När du arbetar självständigt tar du olika sidospår i din tankebana. Dessa sidospår varierar från person till person. Genom självständigt idékläckande kommer gruppen som helhet komma på fler idéer än om ni samarbetat med brainstormingen från början.

| Läs också: 13 tips: Så får du fler timmar på dygnet »

Brainstorming: tekniker som fungerar

6-3-5

Art Markman, som är professor i psykologi och marknadsföring, föreslår att man testar en teknik som kallas 6-3-5-metoden. Den går ut på att sex personer sitter tillsammans runt ett bord och varje person skriver ner tre idéer på ett papper.

När alla är klara skickar varje deltagare sitt papper till personen som sitter till höger om dem, som då får bygga vidare på idéerna. Denna process upprepas fem gånger så att alla får möjlighet att bygga vidare på allas idéer. När ditt papper kommit tillbaka till dig går ni igenom och utvärderar idéerna tillsammans.

Uppmuntra användningen av skisser och teckningar

En annan mer traditionell brainstorming-metod går ut på att man pratar om sina idéer. Det bästa sättet att komma fram till kreativa lösningar är däremot en kombination av text och skisser eller teckningar. Det beror på att en stor del av hjärnan är dedikerad till visuell bearbetning – så genom att inkorporera skisser i din idéstorm aktiveras även denna del av hjärnan.

Det kan dessutom vara svårt att förklara idéer och funktioner muntligt, så med teckningar och diagram blir det lättare för alla att hänga med i ditt resonemang.

Idéskrivning/brainwriting

En brainstorming-teknik som blivit mycket populär på senare tid är idéskrivning eller brainwriting. Här skriver alla mötesdeltagare ner sina idéer anonymt på post-it-lappar. Denna metod gör att även de introverta i gruppen får en chans att bidra med sina tankar och idéer, och att man kommer ifrån att vissa idéer får mer uppmärksamhet baserat på vem som kommit med dem.

Post-it-lapparna delas sedan ut slumpmässigt bland deltagarna som sedan får ge feedback och bygga vidare på varje idé som de tilldelats.

Starbursting

Denna metod fokuserar på att hitta frågor eller funderingar snarare än att hitta svar. Detta kan fungera mycket bra för både produkter, kampanjer, artiklar och liknande.

Starbursting-tekniken har fått sitt namn genom att man ritar en stjärna och sedan placerar eller skriver in temat, den tänkta produkten etc. i mitten av den. Stjärnans alla taggar har sedan ett frågeord kopplat till sig: Vem? Vad? På vilket sätt? Varför? Var? När?

Nästa steg i brainstorming-processen är att hitta en serie frågor till varje frågeord. Detta är ett mer utforskande sätt att brainstorma, eftersom en fråga leder dig till en ny fråga. Innan du vet ordet av så har du en uppsättning frågor som ger dig början på en solid strategi.

| Läs också: Hur ditt företag kan göra mer miljömedvetna val »

Rolestorming

Ibland kan det vara bra att försöka se något från någon annans perspektiv. Tänk på hur en annan person skulle närma sig en utmaning eller en idé. Det kan vara en historisk person, någon du ser upp till eller en expert inom ett visst område. Sedan frågar du dig själv vad just denna person skulle göra i din situation. Till exempel: ”Hur skulle Mahatma Gandhi lösa detta problem?”. Denna metod kallas rolestorming.

Upptäck det ultimata sättet att brainstorma

På samma sätt som att människor lär sig bäst på olika sätt kommer vissa brainstorming-metoder fungera bättre för vissa än för andra. Prova gärna alla så att du kan hitta den som är mest effektiv för dig eller ditt företag.

Du kanske också upptäcker att vissa metoder fungerar bättre för vissa typer av problem än andra. Vad du än väljer är bra sätt att brainstorma ett viktigt bidrag till ökad innovation, problemlösning och tillväxt.

Få våra bästa tips direkt till inkorgen

Få nya bloggartiklar med tips kring hur du kan effektivisera och säkra din verksamhet. Var samtidigt först med att få aktuella erbjudanden.
Ange e-postadress
Det är helt gratis att prenumerera och du kan när som helst avsluta prenumerationen genom länk i nyhetsbrevet.