Ta dessa 5 steg för att öka lönsamheten i ditt företag

En man som sitter vid sin dator i ett mötesrum


Vägen till ett lönsamt företag kan ibland bli längre än vad man skulle vilja – här får du tips på hur ditt företag kan gå med vinst snabbare!


Man hör ofta om framgångssagor där ett nytt företag omedelbart hittat rätt och håvat in miljoner. Dessa är dock undantagen, de flesta företag överlever inte alls. 

För de företag som klarar sig tar det ofta 2–3 år innan de blir lönsamma, vilket kan vara bra att ta med sig om man funderar på att ge upp efter ett år för att det inte går bra.

| Läs också: Därför överlever inte nystartade företag »

Just eftersom att driva företag kräver att man hela tiden måste lösa uppgifter är det lätt att inte se skogen för alla träd. Du tar inte tillvara på möjligheter och utmaningar tillräckligt tidigt, eftersom du är upptagen av den dagliga verksamheten.

Här kommer vi därför gå igenom fem områden som man bör tänka på för att öka lönsamheten i ett företag. De är inte komplicerade – allt du behöver är ett systematiskt tillvägagångssätt och du kan göra stor skillnad!

1.    Identifiera vad som är mest och minst lönsamt

Det första och viktigaste steget är att ta reda på vilka av aktiviteterna du ägnar dig åt som är mest och minst lönsamma. Det gäller både i förhållande till vilka produkter eller tjänster du säljer, men också hur du säljer dem.

Därför bör du gå igenom vilka tjänster eller produkter som är mest och minst lönsamma, och vilken säljmetod som är mest och minst lönsam (kanske säljer du via en webbutik, har mötesbokare, mässor, utomstående säljare, en fysisk butik eller kontor och så vidare).

När du vet var du tjänar mest är nästa steg att fundera över hur du kan fokusera på det du tjänar mest på. Kanske innebär det att du borde göra utbudet ännu bredare på de mest lönsamma produkterna, till exempel.

Man bör även titta på vad man kan göra med de områden där lönsamheten är låg. Kan man ta bort dessa från utbudet, kan kostnaderna sänkas eller priserna höjas så att de blir mer lönsamma?

 2.    Förbättra kvaliteten hellre än att dra ner priset

Vid en första anblick kan det tyckas vettigt att sänka kostnaderna så att du kan sänka priserna och potentiellt sälja mer. Utmaningen är att sådana nedskärningar nästan alltid leder till sämre kvalitet på antingen varor, tjänster, leverans eller kundservice.

Sämre kvalitet leder inte bara till missnöjda kunder och förlorad försäljning – du får också fler klagomål och reklamationer som tar tid att hantera.

Det du hellre borde göra är att titta på hur du kan ge mer värde för kunden, antingen i förhållande till ökad produktkvalitet, snabbare och bättre kundservice, ökad användarvänlighet, snabbare leveranstider eller annat som hjälper kunden. Du får färre klagomål, nöjda kunder som återkommer som extra bonus – nöjda kunder som rekommenderar dig till potentiella nya kunder.

| Läs också: Starta eget företag? Så kommer du igång! »

3.    Få ut mer av din tid – och automatisera det du kan

Tid är den mest värdefulla resursen du har, både för dig själv och dina anställda. Varje minut som spenderas på en repetitiv uppgift varje dag som kunde ha automatiserats är snabbt fler timmar per anställd och månad som kunde ha använts för att driva mer försäljning.

Att snabbt få en överblick över exakt vad du lägger din tid på kommer ge dig en aha-upplevelse, speciellt när du upptäcker hur mycket tid som läggs på varje uppgift.

Att använda din tid på ett effektivt sätt kan tyckas vara ett självklart råd, men allt börjar med att göra saker i rätt ordning: gissa inte vad du lägger din tid på, skriv ner vad du gör och hur länge du gör det. Då har du ett mycket bättre underlag för att fatta beslut.

När du vet hur du spenderar din tid är nästa steg att ta reda på vilka uppgifter som kan automatiseras, vilka processer som kan effektiviseras, vilka uppgifter som kan tas bort och vilka uppgifter som är bättre att lägga ut på andra.

4.    Kartlägg vilken marknadsföring som fungerar

Vilken som är den optimala formen av marknadsföring varierar utifrån både vilka kunderna är, vad man säljer och vilken identitet företaget har. Även om det inte finns några definitiva svar finns det individuella åtgärder som kommer öka företagets lönsamhet, oavsett vilken bransch du verkar i.

Det ena är att sälja mer till befintliga kunder – det är alltid billigare än att få nya kunder att köpa något. Detta kan göras på många olika sätt, till exempel genom direkt kundkontakt, kundklubbar, nyhetsbrev, event, köpeavtal, rabattavtal med mera.

Nästa steg kan, i vissa fall, vara lite svårare: att ta reda på vad varje ny kund kostar dig, och vad denna kostnad är för olika kanaler. En kanal är (i detta sammanhang) varifrån du fått kunden, vare sig det var på en mässa, via en tryckt annons, i Google-sökning, rekommenderad av andra eller vad det nu kan vara.

När du vet vad varje kund kostar att skaffa i varje kanal är det mycket lättare att se var man ska lägga tid och pengar, och vilka kanaler som ska skäras bort.

Fall inte för frestelsen att försöka vara överallt hela tiden – resultatet blir oftast att du inte använder någon av kanalerna på ett bra sätt. Ta reda på exakt var dina kunder finns och arbeta noggrant med varje kanal innan du går vidare till nästa.

Du behöver till exempel inte vara närvarande på alla sociala medier som finns. Börja med den du har störst chans att lyckas med, arbeta bra med den, testa olika typer av innehåll och få igång den ordentligt innan du börjar med nästa.

5.    Lägg till lönsamhetsbedömningar i kalendern

Inom loppet av några månader kan stora förändringar ske, vilket de senaste åren visat. Det kan bli prishöjningar, valutaförändringar, ökad konkurrens, brist på råvaror, en nedgång i den allmänna ekonomin och så vidare.

Situationen idag är därför inte nödvändigtvis densamma som den kommer vara om 6 månader, så att avsätta tid för nya analyser av företaget med fasta intervaller är helt nödvändigt för att kunna hänga med.

Många av de företag som funnits i många år har gått under för att de inte lyckats anpassa sig, medan nya företag gått under för att de inte lyckats bli lönsamma.

När du har goda rutiner för att fånga både nya möjligheter och nya utmaningar, har du satt grunden för en gedigen verksamhet som kommer vara lönsam i många år framöver.

| Läs också: Så förlänger du livstiden på din utrustning »

Få våra bästa tips direkt till inkorgen

Få nya bloggartiklar med tips kring hur du kan effektivisera och säkra din verksamhet. Var samtidigt först med att få aktuella erbjudanden.